4 råd til Mailchimp der giver dig flere kunder og penge

Hvis du gerne vil i gang med Mailchimp eller allerede er i gang, så får du her 4 råd til hvordan du kan få flere kunder ud af din Email marketing, og samtidigt spare penge.

Indhold i artiklen:

Læs hele artiklen herunder, eller download og læs artiklen når det passer dig.

Download og læs artiklen på farten

1. Få styr på lovgivningen

Det er både ineffektivt og kan koste dig mange penge, hvis du ikke har styr på lovgivningen.

Brug ikke tredjeparts lister

Det kan måske virke attraktivt for nogle at bruge tredjeparts lister, altså maillister du betaler for og hurtigt har en lang liste med emails, du kan sende ud til. Men der er flere årsager til, at det er en rigtig dårlig idé.

For det første er det ikke lovligt, da du jo ikke har fået samtykke til at sende mails til personerne på listen. Derudover kan det koste dig store bøder at overtræde spam-lovgivningen. Læs om spam-lovgivningen her.

For det andet er det langt fra sikkert, at de personer, du skriver til, er interesserede i dit budskab, og din hitrate vil derfor blive super lav. Det er langt bedre og mere effektivt at sende relevant indhold til personer, der rent faktisk er interesseret i at høre fra dig.

Få samtykke

For at kunne markedsføre dig lovligt via Mailchimp eller et andet mailsystem, kræver det, at du har fået et informeret samtykke fra dem, du vil sende mails til. Samtykket skal være klart og tydeligt, dvs. man skal vide nøjagtigt hvad det er man siger ja til. Ved hjælp at det indbyggede GDPR modul i mailchimp, kan du nemt sikre dig, at lovgivningen overholdes. Du kan læse mere om kravene til samtykke her.

2. Få styr på dine maillister

Eller jeg burde måske sige mailliste…

Anvend kun én mailliste

Hvis det er muligt, så anvend kun én mailliste. I Mailchimp er det muligt at segmentere din mailliste ved hjælp af tags, segmenter og grupper. Det gør det nemmere for dig at målrette dine mails, og kan samtidigt spare dig penge. Hvis du har to maillister, hvor den samme email indgår, så vil Mailchimp tælle det som to kontakter og dermed kan du risikere at skulle betale mere ved at anvende flere lister.

Genaktivér eller afmeld inaktive kontakter

Du vinder intet ved at have inaktive kontakter på din mailliste og faktisk kan det koste dig penge! Det kan gøre lidt ondt at skulle afmelde en kontakt på en mailliste, men hvis personen ikke engagerer sig i de mails, du sender ud, så vinder du ikke noget ved at have kontakten på din mailliste. I stedet bør du i første omgang forsøge at genaktivere dine inaktive kontakter ved f.eks. at sende en automation serie til dine inaktive kontakter. Du kan også forsøge at sende nogle spørgeskemaer ud for at undersøge, hvorfor dit “publikum” er blevet inaktive. Læse mere om de forskellige Mailchimp værktøjer til at genaktivere dine inaktive kontakter.

Du kan spare penge

Hvis nogle af dine kontakter, trods ihærdige forsøg, forbliver inaktive, så tag konsekvensen og afmeld dem din mailliste. Hverken du eller dine kontakter får noget ud af, at de bare er et tal på din mailliste.

Mailchimp har indført en ny prispolitik,der betyder at du i dag betaler for alle kontakter, uanset om de er tilmeldt eller afmeldt din mailliste, så hvis du ligger på grænsen til at skulle betale enten mere eller mindre i forhold til antal kontakter på din mailliste, så kan du rent faktisk spare penge ved at slette inaktive kontakter på din mailliste.

3. Segmentér din mailliste

Mailchimp har gjort det super nemt at segmentere din mailliste. Men hov, hvorfor skal man overhovedet bruge tid på det? Vi modtager alle sammen tonsvis af mails hver dag, og fanger overskriften ikke, eller er indholdet ikke relevant, så bliver din mail slettet hurtigere end du kan nå at sige “det er super smart og nemt at segmentere min mailliste”! Ved at segmentere din mailliste, kan du sende relevant indhold til dine kontakter, og dermed få højere engagement fra dine nuværende og potentielle kunder, hvilket i sidste ende jo gerne skulle føre til øget salg.

Groups

Én af metoderne til at segmentere dine kontakter i Mailchimp er grupper. Du definerer selv dine grupper, og når en person tilmelder sig din mailliste, kan du vælge at lade personen tilmelde sig en eller flere af dine grupper. Hvis dine grupper f.eks. er opdelt efter dine produktkategorier eller ydelser, så ved du allerede hvad personen er interesseret i, og du kan sende relevant indhold til personen. Her kan du læse mere om grupper i Mailchimp.

Tags

En anden metode til at segmentere din mailliste i Mailchimp, er Tags. Når du sætter et Tag på en kontakt i Mailchimp, så svarer det lidt til at sætte et mærkat på kontakten. Det kan f.eks. være i relation til dine produkter eller ydelser, men det kan også være emner din kontakt interesserer sig for, eller hvordan kontakten har fået kontakt til dig. Læs mere om Tags i Mailchimp her.

Segmenter

En tredje mulighed er at anvende segmenter. Et segment kan f.eks. være baseret på, hvornår man har tilmeldt sig maillisten, eller den aktivitet man har haft. Hvis du f.eks. har sendt en email ud og efterfølgende ønsker at sende en opfølgning ud til dem, der har åbnet mailen, men ikke klikket på links i mailen, så kan du gøre dette ved hjælp af et segment. En anden mulighed, som du bør bruge hver gang du sender mails via Mailchimp, er at genudsende mailen med en ny overskrift til dem der ikke åbnede din mail. Læs mere om segmenter i Mailchimp her.

4. Skriv relevant indhold

Det er rigtigt ærgerligt både for dig og dine kunder (og potentielle kunder) at bruge tid på at lave mails, der bare bliver slettet så snart de rammer indbakken. Så hvordan undgår du det og får flere kunder ud af din email marketing?

Målret dit indhold

Hvorfor tilmelder en potentiel kunde sig dit nyhedsbrev? Det kan være fordi de gerne vil have en masse gode tilbud fra dig, men i langt de fleste tilfælde, er det fordi de gerne vil have mere af den viden, du har. Den viden som giver dem værdi – ikke alt det andet du ved en masse om.

Når du laver dine mails, er det derfor super vigtigt, at du målretter indholdet i forhold til modtageren. Og da du allerede har segmenteret din mailliste, så ved du, hvad det er, de gerne vil vide. Sæt dig i deres sted og lav indhold der giver værdi for modtageren.

Del ud af din viden

Mange virksomheder tænker desværre alt for ofte i, hvad det er, de gerne vil fortælle f.eks. “Vi er super dygtige til at lave din Email marketing for dig” i stedet for at give viden til hvordan modtageren selv kan forbedre sin Email marketing. Ved at dele ud af din viden, opbygger du tillid til din potentielle kunde, og skulle de en dag tænke “hm…. jeg skal have nogen til at lave min Email marketing, så jeg kan bruge tid på det ,jeg er bedst til” så gæt hvem de kontakter først?

Skriv verdens bedste overskrift

Uanset hvor godt og målrettet indhold du skriver, så hjælper det ikke noget hvis din email aldrig bliver åbnet. Og her kommer verdens bedste overskrift ind i billedet. Det tager lang tid at skrive godt indhold og det er super vigtigt, at du bruger god tid på at skrive en relevant og fængende overskrift. I Mailchimp kan du teste din overskrift og det er også muligt at teste din overskrift på en del af din mailliste og derefter sende ud til resten af listen med den overskrift, der gav den højeste open rate. Læs mere om overskrifter i Mailchimp her.

Download og læs artiklen på farten

© 2019 | All rights reserved Next Step Marketing