Hvad er en god SEO-strategi?
- Publiceret:
- Kategori: Tips & Inspiration
En SEO-strategi er uden tvivl vigtig for virksomheder, der ønsker at få en stærk, digital tilstedeværelse, som kan hjælpe med at skabe synlighed, tiltrække nye kunder og skabe mere salg online. En god SEO-strategi indebærer flere metoder, teknikker og tiltag, der i fællesskab anvendes til at forbedre en hjemmesides synlighed i søgeresultaterne i søgemaskiner som Google.
Nogle SEO-områder er essentielle
Formålet med en god SEO-strategi er at øge antallet af potentielle kunder eller andre vigtige besøgende på en hjemmeside eller webshop – typisk med salg for øje. En god SEO-strategi indebærer, at man bl.a. arbejder med disse områder i en virksomhed.
Søgeordsanalyse: Identificering af de søgeord og søgefraser, som virksomhedens målgruppe bruger, når de søger i søgemaskiner efter informationer, produkter eller ydelser, som virksomhedens tilbyder via deres hjemmeside eller webshop. Denne analyse og de identificerede søgeord kan bruges til at optimere hjemmesiden, så den matcher målgruppens søgeadfærd og intention, f.eks. køb af et produkt.
On-page optimering: Optimering af indholdet på hjemmesiden (’on-page’) for at gøre det mere synligt, relevant og attraktivt for både brugere og søgemaskiner. On-page optimering omfatter bl.a. optimering af overskrifter og indhold samt menustruktur og interne links på hjemmesiden.
Teknisk optimering: Optimering af tekniske aspekter af hjemmesiden, hvilket f.eks. gælder hastighed og brugervenlighed samt kompatibilitet på forskellige enheder.
Linkbuilding: Optimering af hjemmesiden sker ikke kun PÅ hjemmesiden, men også eksternt ved at opbygge autoritet og styrke hjemmesiden med kvalitetslinks fra andre relevante og autoritative hjemmesider. Linkbuilding hjælper med at øge hjemmesidens autoritet, hvilket kan føre til bedre placeringer i søgeresultaterne og dermed flere relevante besøgende (og salg!).
SEO er en langsigtet investering
Nogle markedsføringstiltag udføres, fordi man ønsker hurtige resultater. Andre er mere langsigtede og har til formål at skabe langvarig værdi og udbytte – SEO hører til den sidste gruppe. Effekten af en god SEO-strategi påvirkes af flere faktorer, hvilket bl.a. er disse:
Konkurrence: Jo større konkurrence, jo sværere er det at rangere højt i søgeresultaterne.
Kvaliteten af indholdet: Indhold på hjemmesiden af høj kvalitet er vigtig. Indholdet, der typisk dækker over tekster, skal være relevant og give værdifuld information til besøgende. Det kan f.eks. bidrage til at øge hjemmesidens autoritet og placering i søgeresultaterne, når søgemaskiner ser et kontinuerligt match mellem målgruppens søgninger og indholdet på hjemmesiden.
Teknisk optimering: En hjemmeside, der er hurtig, overskuelig og nem at navigere på, vil typisk opnå bedre placeringer i søgeresultaterne, da brugeroplevelsen ses som god. Og jo bedre oplevelse, jo større sandsynlighed er der for, at besøgende bliver længere på hjemmesiden, køber produkter eller ydelser osv.
Linkbuilding: Kvalitetslinks fra andre relevante og autoritative hjemmesider kan bidrage til at øge hjemmesidens autoritet og placering i søgeresultaterne. Links er en form for digital word-of-mouth og anerkendelse. Derfor er links også en vigtig faktor for virksomheders digitale tilstedeværelse.
Brugeradfærd: Søgemaskiner tager i stigende grad hensyn til brugernes adfærd på hjemmesiden, f.eks. antal besøgende på en hjemmeside, og tiden de bruger på den. En hjemmeside, der har højt brugerengagement, kan rangere højere i søgeresultaterne.
En effektiv SEO-strategi er en langsigtet investering, der kan bidrage til at øge synligheden og trafikken til en hjemmeside. Det kræver tålmodighed, vedholdenhed og en konstant tilpasning til ændringer i søgemaskinealgoritmer og brugeradfærd. Men med en velovervejet og seriøs tilgang til søgemaskineoptimering og ens virksomheds hjemmeside, kan en god SEO-strategi give stort udbytte.