En god og enkel kommunikationsplan er det nødvendige fundament, som arbejdet med at skaffe flere kunder hviler på. Er det et gennemtænkt og operationelt fundament, får du flere kunder. Er det ikke? Tjaeh, så må du jo tage det, som det kommer.

 

Tre påstande

Ok, her får du lige tre påstande, som baserer sig på lige dele sund fornuft og mange års praktisk erfaring:

Påstand 1: Alle virksomheder har behov for at arbejde professionelt og kontinuerligt med kommunikation. Men mange virksomheder ender ofte med, ikke at gøre tilstrækkeligt, eller gøre alt for meget og dermed bruge en masse tid og penge på noget, som i bund og grund er overflødigt.

Påstand 2: Hvis dit salg skal vækste, har du brug for en kommunikationsplan, der er til at forstå og arbejde efter.

Påstand 3: At kommunikere er ikke raketvidenskab. Det svære er overblikket, at få struktur og at vide, hvilke redskaber i værktøjskassen, der virker til hvad.

Sådan. Så er det af vejen.

 

Den gode kommunikationsplan

Den gode kommunikationsplan beskriver de overordnede rammer, målsætninger, retningslinjer og aktiviteter for al din marketing og kommunikation.

Derfor har du brug for en kommunikationsplan. Og her kommer en sætning, som du skal skrive dig bag øret:

Kommunikationsplan – det er et fint ord, og hvis du ikke passer på, æder det dig. Det er nemlig noget, du nemt kan komme til at arbejde med meget længe. Og det behøver du ikke.

Jeg havde en gang en chef, der (ofte) sagde: ”Jeg har lagt mange planer i mit liv. Jeg har lagt dem alle sammen derovre i skuffen”. Kloge ord… Og meget rammende for beskrivelsen af, hvad der sker med mange både velskrevne og velmente planer. Når du er færdig med planen og lukker ned for dokumentet, så er du så drænet for energi, at du hurtigt glemmer, hvilket filnavn du gemte det under…

Så sørg for at lave en kommunikationsplan, der ikke er større end du kan printe den ud og have den i inderlommen.

 

Hvad indeholder den gode, enkle og operationelle kommunikationsplan?

Men helt slippe, kan du ikke. En kommunikationsplan er du nødt til at have.

Inden du går i gang, er der er en række ting, du skal overveje. Det er emner som fx:

Målsætninger – Hvad er det helt præcist du vil have ud af det? Flere kunder? Leads? Branding? Og her skal du være meget præcis, for det har indflydelse på alt andet du laver.

 

  • Målgrupper – hvem er det, du vil henvende dig til? Der er stor forskel på, om du vil have fat i den administrerende direktør eller i regnskabschefen. Og det skal al din kommunikation afspejle.
  • Content – Hvad er det egentlig, du vil fortælle? Hvad er din historie? Hvad kan du hjælpe målgruppen med? Og hvorfor skulle de egentlig vælge dig og ikke en af dine konkurrenter?
  • Digitale muligheder – skal du bruge penge Google annoncering? Skal der arbejdes med SEO på din hjemmeside? Alt efter svarene på de to første punkter, skal det overvejes og besluttes.
  • Medier – Vil du bruge bruge Facebook, Linkedin eller Instagram? Eller din hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier eller måske det hele..?
  • Årshjul og aktivitetsplan – Hvad vil bruge af ressourcer på det hele? Hvem skal lave arbejdet og hvornår skal det gøres?

Og mere behøver du faktisk ikke for at komme i luften.

 

Den gode kommunikationsplan laver ikke sig selv

Den gode kommunikationsplan beskriver de overordnede rammer, retningslinjer og aktiviteter for al din marketing og kommunikation.

Det handler altså ikke bare om at gøre planen kort.

Det handler om at gøre den enkel, præcis, relevant og forståelig. Det er hårdt arbejde og det tager tid. Her kan jeg ikke lade være med at nævne en gammel anekdote.

Forfatteren Ernest Hemingway skrev angiveligt et brev til forfatterinden Karen Blixen, og afsluttede brevet med ordene: ”Jeg er ked af, at det blev så langt, men jeg havde så dårlig tid…”

 

God forberedelse er 80 procent af opgaven

En god kommunikationsplan kan være platformen der løfter din virksomhed til næste niveau. Det kan være det afsæt, der skaffer dig en stærkere position i markedet. Det kan være lige præcis dét, du mangler, for at få flere kunder.

Så brug de nødvendige ressourcer og afsæt den nødvendige tid til arbejdet. Som med alt andet, er god forberedelse 80 procent af opgaven.

Når du har din kommunikationsplan klar, er det sådan set bare at plotte aktiviteterne ind i et årshjul så de ikke falder over hinanden, men derimod understøtter hinanden.

God arbejdslyst.

© 2019 | All rights reserved Next Step Marketing