I denne travle juletid er det godt at huske på, at en kold forretning og et varmt hjerte sagtens kan følges ad og være til glæde og gavn for begge. Stadigt flere virksomheder tænker samfundsansvar ind i strategien, ikke (alene) fordi det er det rigtige at gøre, men også fordi, det er sund forretning. Og det er helt i orden.

Jeg har stor respekt for de heldigvis flere og flere virksomheder, der vælger at bruge julegavebudgettet til at forsøde tilværelsen for hjemløse, udsatte børn, truede dyr eller andet, i stedet for bare at deltage i den store, årlige vin-byttedag med kunder og forretningsforbindelser.

Endnu større respekt har jeg for de mange ledere og virksomheder, der går skridtet videre, og simpelthen gør samfundsansvar til en del af strategien, ja til en del af forretningsmodellen. Og respekten bliver ikke mindre af, at jeg godt ved, at de ikke gør det (alene) fordi, det er det rigtige at gøre, men også fordi, det er sund forretning.

Samfundet først, dernæst aktionærerne

Løftet om at opføre sig ordentligt overfor det omgivende samfund, at gøre det så godt og ordentligt som man kan – eller i hvert fald ikke gøre nogen skade – er efterhånden en anerkendt målsætning.

Leif Beck Fallesen skrev for nylig i Politiken, at topcheferne i næsten 200 af verdens største virksomheder, har besluttet, at deres hidtidige definition af en virksomheds formål skal erstattes af en ny. I den gamle står der, at virksomheden først og fremmest eksisterer for at tjene deres aktionærer. Nu hedder det, at selv om virksomhederne tjener egne formål, deler de »en fundamental forpligtelse over for alle interessenter«.

Wauw. 200 af verdens største virksomheder! Det er dog noget. Om ikke andet, er det stof til eftertanke, også for mindre virksomheder.

Pris, pris pris… er godt, tillid er bedre

Kan det at gøre noget godt, at påtage sig et samfundsansvar, stort eller lille, være med til at styrke din forretning? Ja det kan det da. I høj grad endda.

Der findes sække fulde af undersøgelser, der viser, at det kunderne mest af alt ønsker sig (hele året), er tillid og stærke relationer. Prisen står langt nede på ønskelisten. Det kan du læse mere om her:
Hvad Rasmus Seebach kan lære dig om at tale med dine kunder

Og ligeså mange undersøgelser findes der, der viser, at forbrugere har stigende mistillid til virksomheder, der alene arbejder for at maksimere profit og afkast til aktionærerne. Det kan du læse mere om i artiklen “Marketing for good” (se link nederst i indlægget).

Samfundssind er godt for forretningen – hele året

Hvis du mikser de to forhold – kundens lyst til et tillidsfuldt forhold og samtidige ulyst til alene at understøtte dine aktionærers pension – og tilsætter et skvat effektiv markedsføring, så har du en ganske slagkraftig vare på hylden.

Bare husk, at julen varer længe. Det flytter ikke noget, at du er Onkel Rar i december og Ebenezer Scrooge resten af året. Med andre ord skal du nok ikke bygge dit brand på at smide lidt julepenge efter en godgørende organisation, reklamere for det og derefter gøre, som du altid har gjort. Din succes afhænger 1:1 af, om markedet har tillid til dig.

God moral og god forretning følges fint ad

Men nu spørger du måske, om det er etisk og moralsk i orden, med den ene hånd at påtage sig en eller anden form for samfundsansvar og samtidig med den anden bruge det i sin markedsføring til ”bare” at styrke sin egen forretning og tjene penge?

Det korte svar er ja. Jo flere virksomheder der påtager sig et samfundsansvar jo bedre. Det er så store økonomiske muskler, der kan mobiliseres, når et marked rykker sig, at det ikke alene er i orden, nej det er nødvendigt, hvis der for alvor skal ske ændringer. Og du kan heldigvis selv vælge, om du vil være med. Og det kan dine kunder også. God jul…

Tak for inspiration og input til bloggen fra disse artikler

Jennifer Aaker, Stanford Magazine: Marketing for Good
Om at markedsføring og kunderelationer ikke alene handler om penge og bundlinje, men i stadig højere grad om følelser, meninger og standpunkter.

Leif Beck Fallesen, Politiken: 200 af verdens største virksomheder ændrer meningen med det hele, og det kan provokere amerikanerne
Om at 200 af verdens største virksomheder ændrer meningen med det hele, og at aktionærerne mister deres førsteprioritet hos topcheferne både i USA og Danmark.

© 2019 | All rights reserved Next Step Marketing