Mangler du besøgende på din hjemmeside? Og er for mange af dem, der kommer derind, ude igen inden de køber noget?
Så er det muligvis fordi, at den kernefortælling du bruger om din virksomhed, ydelser og produkter, bare ikke er interessant nok.
Effektiv marketing handler grundlæggende om at fortælle en historie, som andre tænder på. Kan du det om dit produkt, så kan du også sælge det.

Har du en spændende kernefortælling?

Al effektiv kommunikation starter med en interessant kernefortælling. Altså den fortælling som popper op i modtagerens hovede, når tankerne falder på dit produkt. Hvis ikke du arbejder aktivt og målrettet med at guide det billede i en bestemt retning, så sejler det førerløst rundt i alle mulige retninger. Og det er ikke en god måde at skaffe nye kunder på.
Det at definere en kernefortælling, et budskab, skabe et billede, enes om en sætning, der præcist, intuitivt og umiddelbart skaber mening for den, der hører eller ser det, er svært. Men det er formentlig også det vigtigste ved hele marketingindsatsen. Og det er hårdt arbejde.

Billedet i kundens hoved

Hvad enten det drejer sig om et produkt, et projekt eller en hel organisation, så kræver al effektiv kommunikation en god og interessant kernefortælling. Det er nemlig den gode kernefortælling, der skaber det billede, som kunden får inde i hovedet, når tankerne falder på dig, din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Og tro mig, det billede vil du gerne have indflydelse på.

Hvordan ser din kernefortælling ud?

Din kernefortælling skal vise mange ting på én gang. Hvad er det for et produkt? Er det godt? Kan det løse mit problem? Hvad siger andre om det? Hvad siger andre om din virksomhed?
Derfor skal der rundt om din kernefortælling være en række mindre, men langt mere operationelle og dagligdags kommunikationsbilleder, der alle understøtter den overordnede kernefortælling.
Som hvis du fx har en overordnet kernefortælling om, at du vil levere verdens bedste cykel. Så kan du med fordel have nogle understøttende kommunikationsbilleder, der handler om:

  • Dine kompetente, dedikerede medarbejdere
  • Dine kompetente og dedikerede forhandlere
  • Sikkerhed på cyklen,
  • Sponsorater og deltagelse i cykelløb
  • Tilfredse kunder
  • Osv, osv…

Alt sammen kommunikationsbilleder der skal gennemsyre al din kommunikation, og alt sammen kommunikationsbilleder der tilsammen peger i retning af din kernefortælling: At du leverer verdens bedste cykel.

Gode ting tager tid

Sådan en kernefortælling kan tage tid at skabe. Og det starter med din egen version af den helt overordnede fortælling; En vi alle kan forstå og forholde os til.
Da præsident Kennedy i 1961 opstillede målet om “landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth”, var ikke mange I tvivl om, hvad det var for en fortælling, præsidenten havde gang i.

Jeg ved godt, at Man on The Moon eksemplet måske er det bedste der findes og derfor også det mest brugte eksempel. Jeg ved også godt, at det i mange tilfælde er en urimelig overligger at sætte. Men hvornår har du sidst sat dig ned med en kop kaffe, sat ”vil ikke forstyrres” skiltet på døren, og brugt et par timer på at tænke over, hvilket billede, der beskriver dit produkt eller projekt ligeså godt som præsidentens beskriver Apollo-projektet? Nej vel… Ikke ret tit…

© 2019 | All rights reserved Next Step Marketing